Arvonlisäveroton EU-myynti pienyrityksille – uutta joustavuutta vuoden 2025 alusta

Mistä uudessa järjestelmässä on kyse?

Vuoden 2025 alusta pienillä yrityksillä, jotka vievät tuotteitaan useisiin EU-maihin, on mahdollisuus liittyä erityiseen EU-myynnin järjestelmään. Tämä järjestelmä tarjoaa pienten yritysten kansainväliselle kaupankäynnille etuja: jos sekä EU-alueen kokonaisliikevaihto (enintään 100 000 euroa vuodessa) että yksittäisiin EU-maihin kohdistuvat myynnit pysyvät maan omien raja-arvojen alapuolella, yritys voi myydä tuotteitaan näihin maihin arvonlisäverotta.

Seuranta, raportointi ja ajantasainen kirjanpito

Rekisteröidyttyään järjestelmään yrityksen tulee raportoida neljännesvuosittain eri EU-maihin suuntautuneiden myyntien arvot. Nämä raportit eivät vastaa normaaleja ALV-ilmoituksia, vaan niiden tarkoitus on varmistaa, etteivät myynnit ylitä ALV-vapaan kaupan ehtoja. Mikäli liikevaihto jossain maassa kasvaa yli sille asetetun rajan tai koko EU-tason 100 000 euron yläraja ylittyy, on yrityksen päivitettävä tilannettaan: sen on joko lopetettava ALV-vapaan myynnin hyödyntäminen kyseisessä maassa tai siirryttävä takaisin verolliseen kauppaan koko EU-alueella.

Jotta yritys kykenee seuraamaan maakohtaista liikevaihtoa tehokkaasti, sen kannattaa hyödyntää toimivaa taloushallinnon järjestelmää, kuten Procountor Taloushallintoa. Näin yritys saa ajantasaiset myyntitiedot helposti ja pystyy reagoimaan muutoksiin nopeasti.

Vapaaehtoinen järjestelmä – onko siihen syytä liittyä?

On hyvä muistaa, että tähän EU-myynnin järjestelmään liittyminen on vapaaehtoista. Jos yritys haluaa mieluummin jatkaa myyntiä normaalien ALV-käytäntöjen mukaisesti, se voi toimia kuten ennenkin ja hyödyntää esimerkiksi One Stop Shop (OSS) -järjestelmää EU-kuluttajamyyntien ALV-raportoinnissa. Näin yritys voi valita itselleen sopivimman tavan toimia markkinalla.

Edellinen
Edellinen

Tilinpäätös lähestyy - muistilista tilikauden päättymiseen

Seuraava
Seuraava

Arvonlisäverotuksessa vähäisen toiminnan raja muuttuu 1.1.2025